Elke jaar word er door de Koninklijke Luchtmacht (KLu) een open dag georganiseerd, dit jaar op de vliegbasis Gilze-Rijen. De vliegbasis (vlb) bestaat dit jaar slechts 100 jaar en is daarmee de oudste vlb van Nederland. Op de vlb heeft de KLu al zijn helikopters, 85 stuks,  gestationeerd. apache

Deze vliegbasis (vlb) ligt voor ons niet om de hoek, tussen Breda en Tilburg, daarom maken we er gewoon een weekend van.

Vrijdagmiddag om 18:00 uur gingen we met 18 man/vrouw op pad, 8 luchtscouts en 5 rowans en een bosje leiding. De auto’s tot de nok toe vol met eten, bagage en tenten op zoek naar het scouting terrein van de scoutinggroep Gillesa te Gilze.

Ze hebben tegen de vliegbasis een klein scouting gebouw met een stuk bos waar we de tenten mochten neerzetten en in het gebouw de keuken en toilet konden gebruiken.

Na twee uur rijen waren we op de plaats van bestemming en konden we de tenten opzetten.TentopzettenRowans_tenten

We hadden ook nog afgesproken met een andere luchtscoutgroep uit Hellevoetsluis, 4 luchtscouts en 2 leiding, zij bleven maar een nachtje slapen.

De tenten werden dus snel neergezet en de slaapzakken uitgerold zodat we met z’n alle konden beginnen met onze luchtvaart versie van levend stratego, zoek de blackbox (flightrecorder) van de tegenstander.

Hierna was het tijd voor een kampvuur met drinken, warme worst en een broodje.

Zaterdag gingen we om 8:00 uur opstaan en snel ontbijten zodat we om 9:00 uur lopend konden vertrekken naar de vliegbasis, helaas moesten we een stukje door het bos omlopen om bij de ingang van de vliegbasis te komen, maar gelukkig geen last van files en je hebt de hele dag om alles te bekijken.

Op de vliegbasis aangekomen kon het feest beginnen er is namelijk een heleboel gratis te krijgen zoals stickers en posters van de luchtmacht maar ook een heleboel te koop zoals batches, bouwpakketten en boeken en dat was na afloop aan de tassen te zien.

Op het vliegprogramma is duidelijk te zien dat we niet voor onze rust op deze dag komen, er was ook al een speciale spotterslijst waar van elk vliegtuig de registratie genoteerd was.

(zie vliegprogramma en spotterslijst)

De gevechtsvliegtuigen zoals de F-16, F-18 en de Saab JAS39 Gripen waren bezig met een wedstrijd hoe hard kan ik de bocht om, hoe langzaam kan ik vliegen en hoeveel geluid kan ik maken.F16_belgie

La Patrulla Aspa uit Spanje met 5 Eurocopter EC-120 helikopters gaven een leuke en afwisselde show weg tussen al dat harde straal geweld van de diverse gevechtsvliegtuigen.

Slechts 15 jaar geleden had Nederland ook een team “Grasshoppers” met 4 Allouette III helikopters.Patrulla Aspa

De Boeing C17 Globemaster III, deze gaf een show weg alsof het een F16 was, voor een vrachtvliegtuig met een spanwijdte (totale vleugel van tip tot tip ) van ruim 51 mtr en met eenlengte van neus tot kont van ruim 53mtr kon het binnen 500 mtr opstijgen en met gemak weer stilstaan door zijn straalomkeerders in de motoren en na afloop achteruit inparkeren.C17_2C17_1

De Turkisch Stars is een demonstratieteam uit, je raad het al, Turkije . Dit team vliegt met NF5 gevechtsvliegtuigen die ze gekocht hebben van de Nederlandse luchtmacht en die voorheen vanaf vliegbasis Gilze-Rijen vlogen, over een thuiswedstrijd gesproken.

Ze vliegen niet spectaculair zoals de Red Arrows en Patrouille de France dat kunnen maar wel heel strak en dicht bij elkaar en met de kleuren van de Turkse vlag.Turkisch Stars

Na deze show kwam iedereen naar ons centrale afspreekpunt, de Mi-24 Hind gevechtshelikopter, zodat we gezamenlijk weer naar ons kampterrein terug konden lopen.

De dag was zeer goed bevallen met alleen maar een flinke regenbui in de ochtend.DSC_2940_02_web

We hadden met de Rowans afgesproken dat zij voor ons een heerlijke maaltijd gingen koken en dat is gelukt, de pan ging leeg en (bijna) iedereen vond het heerlijk, het was een soort macaroni met een heerlijke saus.

Rowans koken

Na een korte uitbuik periode gingen we weer aan de slag in het bos in de vorm van het smokkelspel op de luchtvaart manier en levend stratego.

Na afloop moest het kampvuur weer worden opgestookt om lekker wat te drinken en de chipszakken leeg te halen.Terrein_kl

Op zondag lekker een beetje uitslapen tot 9 uur (bijna iedereen moest wakker gemaakt worden), lekker ontbijten met een gebakken eitje en daarna tenten opruimen

zodat we om 11:00 uur alles ingepakt hadden en weer richting ons vertrouwde Ursem konden gaan.

O ja, volgend jaar is de KLu opendag in Leeuwarden, dus lekker dichtbij.